Desatero dovedností, které by měl umět předškolák
- Udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, hází a chytá míč, oblékne se i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže tkaničky), používá správně příbor, nalije si nápoj, používá ubrousek).
- Dítě by mělo být citově samostatné, což znamená, že zvládá odloučení od rodičů, má svůj názor, dodržuje dohodnutá pravidla.
- Vyslovuje správně všechny hlásky, mluví ve větách, většinou gramaticky správně, pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno.
- Dítě zvládá činnosti s drobnějšími předměty (např. korálky), tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, rozlišuje pravou a levou stranu.
- Rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů (barvy, velikosti, tvary, materiál), najde rozdíly na dvou obrázcích, doplní detaily, složí obrázek z několika tvarů a stejně tak slovo z několika slabik.
- Budoucí prvňáček by měl zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace – ukazuje na prstech počet, počítá na prstech do pěti, či deseti, rozpozná kruh, čtverec, trojúhelník, vede jednoduché úvahy.
- Dítě by se mělo dokázat soustředit na činnost po dobu 10 až 15 minut. Pamatuje si básničky, říkadla, písničky, dokáže postupovat podle pokynů.
- Umí zdravit, požádat, poděkovat, omluvit se, dokáže se zapojovat do práce ve skupině, k ostatním dětem se chová přátelsky (dělí se o hračky, pamlsky).
- Zajímá se o knihy, zaujme ho výstava obrázků, má své oblíbené hrdiny z pohádek a filmů, hraje tvořivé a námětové hry – např. na školu, na rodinu, na lékaře.
- Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí – doma, ve škole, v jeho okolí, ví, kde bydlí, kam se obrátit v nouzi. Dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, umí telefonovat.